Adakah wang persaraan anda mencukupi?

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yg dikasihi. Saya berkongsi di blog ini, moga seba sedikit perkongsian ini memberi manfaat.

Sy pecah fasa kehidupan ini kepada 4 fasa.
Fasa 1 – Umur 0 – 20 ketika ini dalam masih belajar.
Fasa 2 – Umur 21 – 40 ketika ini mula bekerja dan beli kereta, rumah, kahwin dan dapat anak.
Fasa 3 – Umur 41 – 60 ketika ini munking tukar kerja, tukar kereta, beli lagi rumah untuk investment dan anak-anak mula membesar.
Fasa 4 – Umur 60 – 80 keitka ini bersara. Inilah antara fasa yg merisaukan kerana tidak berkerja lagi.

Adakah wang simpanan kita mencukupi untuk bersara? Bagaiman pula dengan inflasi? Ialah nak beli teh tarikh bungkus sekarang dah cecah rm2.50. Kalau lagi 20 tahun, berapa pula teh tarikh? inilah perumpamaan yg mudah utk difahami tentang inflasi. Bagaiman pula tentang kos medical ketika bersara nanti? Mari kita semak tempoh pinjaman perumahan, Adakah telah selesai hutang rumah waktu bersara? ini semua merisaukan.

Perancangan perlu dilakukan dari sekarang. Jika keperluan bulanan rm3k sebulan maka sekurang diperlukan rm720k (utk tempoh 20tahun persaraan iaitu dari umur 60 – 80). Sy kongsikan ciri-ciri penting dalam membuat perancangan persaraan :
1. Kena paksa simpan – Kalau tak simpan dari sekarang bila lagi?
2. Plan simpanan yg susah keluar. – Kalau simpan lepas itu keluarkan, maka tak jadilah wang utk persaraan
3. Simpan di tempat yg selamat dan risiko rendah. Jgn simpan di skim cepat kaya atau tempat-tempat berisiko tinggi.

Di Great Eastern Takaful ada satu product yg memiliki 3 ciri-ciri diatas. Malah mempunyai 2 lagi manfaat tambahan. Ciri-ciri tambahan ini tiada di tempat simpanan lain.

Pertama ialah waiver contribution – jika berlaku penyakit kritikal maka caruman setiap bulan tidak perlu lagi dicarum oleh pencarum. Pihak company akan carumkan carumannya mengikut tempoh caruman.

Kedua ialah sekira berlaku meninggal dunia. Maka baki terkumpul dari plan persaraan ini akan diberikan 100% kepada waris yg dihibahkan. Tidak seperti akaun di bank / kwsp yang wang ini akan diberikan kepada penama dan penama adalah wasi yg perlu bahagikan mengikut faraid.

Saya suka berkongsi tentang lebih detail plan in. Jika anda masih mencari plan persaraan yg sesuai boleh hubungi

Zulkiffli Mohd Nur
Agensi Manager
Great Eastern Takaful
019-3321710
http://0193321710.wasap.my

About Zulkiffli Mohd Nur

Bermula dalam industri kewangan sejak tahun 2005. Merupakan Agensi Manager dan Usahawan di bidang Takaful. Blog ini berkongsi ilmu dan pengalaman, moga memberi manfaat kepada ramai.
This entry was posted in Home and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment