Keadaan sakit yang teramat sungguh.

Assalamualaikum? Hari ini saya ingin kongsi satu cerita. Begini ceritanya…

Beberapa mingu lepas, Saya menerima pesanan message melalui wasap menyatakan yang salah seorang kawan baik saya dimasukkan ke hospital. Apabila menerima pesanan itu saya terfikir-fikir apa yang terjadi? Lalu saya terus menghubungi isteri kawan baik saya itu bertanyakan keadaan suaminya. Isterinya memberitahu keadaan suaminya dan alamat hospital suaminya warded.

Keesokan harinya saya menziarahi kawan baik itu di hospital. Saya mendapati beliau masih lemah dan terbaring diatas katil. Kelihatan perutnya keras dan membesar. Beliau menyatakan sakit perut yang teramat tetapi syukur doktor telah memasukkan ubat tahan sakit. Berkemungkinan beliau akan menjalani pembedahan menurut isterinya. Saya memberi kata-kata semangat kepada kawan baik saya itu supaya tabah dan sabar dalam menjalani dugaan Allah.

Selang beberapa minggu kemudian saya tergerak hati untuk singgah rumah kawan baik tadi. Syukur Alhamdulillah kawan baik saya telah sembuh dari penyakit. Beliau telah pun menjalani pembedahan di perut. Sewaktu bersembang, Saya bertanya : kenapa beliau masuk hospital swasta, sedang beliau adalah kakitangan kerajaan dan tidak mempunyai plan takaful? dan berapa kos pembedahan itu?

Beliau memberitahu sewaktu perutnya sakit yang tidak tertahan beliau terpaksa buat keputusan untuk terus ke hospital swasta. Fikiran beliau ketika itu hanya berfikir untuk cepat dapatkan rawatan. Beliau berkata yang beliau tidak sanggup menunggu lama. Kesakitan yang teramat bisa menyebabkan beliau terus ke hospital swasta. Beliau telah habis tunai lebih kurang rm 30,000.00 bagi merawat penyakit appendix itu. Saya terkejut, wow mahal betul kos hospital. Apapun saya bersyukur beliau telah kembali sihat.

Kadang kala situasi yang tidak terduga datang menjemput. Pelan Takaful setidaknya boleh meringankan beban kewangan ketika memerlukan.

zul_great_button_quotation

Award GET

Mohd Zulkiffli Mohd Nur
Pakar Perunding Takaful
Great Eastern Takaful
019-3321710
 

About Zulkiffli Mohd Nur

Bermula dalam industri kewangan sejak tahun 2005. Merupakan Agensi Manager dan Usahawan di bidang Takaful. Blog ini berkongsi ilmu dan pengalaman, moga memberi manfaat kepada ramai.
This entry was posted in Artikel, Home, Info and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment